sensorische informatieverwerkingsproblemen

 

Sensorische informatieverwerkingsproblemen

 

Als de zintuiglijke informatieverwerking goed verloopt, kun je op een doelbewuste en doelgerichte manier reageren. Een kind bij wie dit proces niet goed verloopt kan veel minder adequaat reageren op de zintuiglijke informatie vanuit de omgeving of zijn eigen lichaam. Dit kan problemen geven met allerlei activiteiten in het dagelijks leven; we spreken dan over zintuiglijke of sensorische informatieverwerkingsproblemen.

 

Bij sommige kinderen verloopt de sensorische informatieverwerking niet zo vanzelfsprekend en soepel als het eigenlijk zou moeten. Ze nemen informatie rommelig waar, ervaren prikkels sterker of juist minder sterk dan hun leeftijdsgenootjes. Binnenkomende informatie wordt niet goed aan elkaar gekoppeld. Dit heeft gevolgen voor het gedrag, omdat de samenhang tussen hersenen en gedrag erg sterk is.

 

Sensorische Informatieverwerkingsproblemen komen in allerlei gradaties voor, van heel licht tot zwaar, en zijn per kind verschillend. Ieder kind is immers uniek! Ook kunnen deze problemen voorkomen naast andere stoornissen zoals ADHD (aandachtprobleem met hyperactiviteit), autisme of spraak/taal problemen. Het onvermogen van kinderen om soepel te kunnen reageren op prikkels door problemen in de Sensorische Informatieverwerking is niet door niet willen maar door niet kunnen! Het doet recht aan het kind deze problemen tijdig te (h)erkennen zodat er hulp en begrip komt voor de problemen die het kind daardoor ondervindt.

 

Voorbeelden:

Ons Adres:

De StruytenMC

Woordbouwerplein 1

3224 XL Hellevoetsluis

 

tel.: (06) 27 06 64 02

© 2022 Copyright Logopediepraktijk Stefanie van Genderen   webdesign: studio Pollewop